אדר שני
ר' משה דוב בן ליפמן ז"ל
ה אדר תש"נ


ר' משה פנחס בן יעקב יוסף ז"ל
ח אדר שני תשמ"ט


ר' זאב בן שלום ז"ל
ד אדר שני תשכ"ז


מ' חנה שושנה בת חיים שוננפלד ע"ה
י"ח אדר שני תשס"ה


מ' קלרה צ'רנה בת צבי דב ע"ה
י"א אדר שני תשס"ח


מ' צילה צ'רנה בת וילי ע"ה
ג אדר שני תשס"ה


מ' פייגא רייזע בת משה ע"ה
כ"ח אדר שני תשס"ה


מ' לוטי בת פרץ ע"ה
כ"ב אדר שני תשס"ה


מ' יפה שריפה בת פרחה ע"ה
כ"ט אדר שני תשס"ה


מ' גניה בת שמשון ע"ה
י"ח אדר שני תשס"ח


ה' שלום יצחק בן שמואל ז"ל
ב אדר שני תשס"ח


ר' עמנואל (מוני) בן מרדכי ז"ל
י"ז אדר שני תשס"ח


ר' מיכאל
ח אדר שני תשכ"ב


ר' יצחק אפרים בן דוד ז"ל
י"ג אדר שני תשס"ה


ר' הרצל בן יוחנן ז"ל
כ"ב אדר שני תשס"ה


ר' דוד בן ניסים ז"ל
א אדר שני תשס"ה


ר' אשר בן צבי ז"ל
כ"ד אדר שני תשמ"ט


ר' אברהם הרמן צבי בן דוד שלמה ז"ל
כ"ב אדר שני תשס"ח


ר' אליעזר חיים שמואל בן אברהם אהרן יהודא ז"ל
כ אדר שני תשי"ז


ר' שמחה בן שמואל ז"ל
כ"ט אדר שני תשנ"ז


ר' שמואל מנחם בן צבי מנשה ז"ל
ו אדר שני תשי"ז


ר' שמואל זאנוויל בן אהרן הלוי ז"ל
כ"ח אדר שני תשנ"ב


ר' שמואל הכהן בן דוד ז"ל
י"ב אדר שני תשל"ח


ר' שמואל בן שמחה יוסף ז"ל
ה אדר שני תשנ"ז


ר' קלמן חיים בן יואל ז"ל
י"ט אדר שני תשמ"ט


ר' קלמן בן יוסף ז"ל
ח אדר שני תשמ"ט


ר' קורט בן ארתור ז"ל
כ"ט אדר שני תש"ס


ר' צבי פסח בן שלמה ז"ל
י"א אדר שני תשמ"ד


ר' צבי בן דוד ז"ל
ג אדר שני תשכ"ב


ר' פנחס בן בנימין ז"ל
כ"ג אדר שני תשל"ו


ר' עזריאל בן אברהם ז"ל
ג אדר שני תשמ"ד


ר' נתן יצחק בן אהרן ז"ל
ה אדר שני תש"ל


ר' נחום בן לוי ז"ל
כ"א אדר שני תשל"ו


ר' משה לייב בן אברהם יעקב ז"ל
ט אדר שני ת"ש


ר' משה בן שמערל ז"ל
ג אדר שני תשמ"ו


ר' משה בן נחום ז"ל
ו אדר שני תש"ס


ר' משה בן לייב אפרים ז"ל
כ"א אדר שני תש"ס


ר' משה בן דוד ז"ל
כ"ט אדר שני תש"ס


ר' מרדכי מאיר
כ"ה אדר שני תשכ"ב


ר' מרדכי בן צבי יצחק ז"ל
א אדר שני תשמ"ו


ר' מנחם מנדל
ג אדר שני תשנ"ה


ר' מנדל בן דוד ז"ל
ב אדר שני תש"ל


ר' מאיר שמעון בן אורי' הכהן ז"ל
א אדר שני תשכ"ז


ר' ליפא יונתן בן מנחם מנדל הלוי ז"ל
ב אדר שני תשנ"ז


ר' לודויג בן יוסף ז"ל
י"ז אדר שני תשי"ז


ר' כזורי בן חוגי ז"ל
א אדר שני תשנ"ה


ר' יששכר בן יוסף ז"ל
כ"א אדר שני תשמ"ד


ר' ישראל חיים בן זליג ז"ל
כ אדר שני תשכ"ב


ר' ישאל בן אליעזר ז"ל
ו אדר שני תש"ל


ר' ישראל בן זאב ז"ל
כ"ג אדר שני תש"ל


ר' יוסף בנימין בן יוסף ז"ל
א אדר שני תש"ל


ר' יצחק בן יוסף ז"ל
כ"ד אדר שני תשנ"ה


ר' יעקב משה בן שמואל לייב ז"ל
כ"ב אדר שני תשמ"א


יעקב מאיר בן משה ז"ל
כ"ו אדר שני תרפ"ד


ר' יעקב ישעי' בן ישראל ז"ל
י"ח אדר שני תשל"ח


ר' יעקב בן שמואל שמערל ז"ל
כ"ו אדר שני תשנ"ה


ר' יעקב בן ראובן ז"ל
כ"ג אדר שני תשמ"ט


ר' יעקב בן משה ז"ל
א אדר שני תשנ"ה


ר' יעקב בן מרדכי ז"ל
י"ז אדר שני תשל"ג


ר' יעקב בן גבריאל ז"ל
י"ח אדר שני תשל"ו


ר' יחיאל מיכל בן יצחק אייזיק ז"ל
י"א אדר שני תשמ"ו


ר' יוסף בן אברהם הירש ז"ל
ב אדר שני תשנ"ב


ר' יוחנן צבי בן מרדכי ז"ל
ה אדר שני תשל"ג


ר' יוזל בן שלום ז"ל
ז אדר שני תשנ"ב


ר' יואל בן אברהם ז"ל
ו אדר שני תשל"ג


ר' יהושע
ו אדר שני תשל"ג


ר' יהודה לייב בן מנחם בן ציון ז"ל
כ"ה אדר שני תשנ"ז


ר' יהודה (יודיל) בן יונה ז"ל
י"ד אדר שני תש"ח


ר' יהואש מנחם בן צבי ז"ל
ו אדר שני תשמ"ט


ר' טוביה בן שמואל בערנהארד ז"ל
כ"ו אדר שני תשי"ט


ר' חיים וולף בן משה ז"ל
י"א אדר שני תשמ"ו


ר' חיים בן זאב ז"ל
ט אדר שני תשמ"א


ר' חיים בן דוב ז"ל
י"ז אדר שני תשנ"ז


ר' זלמן דוב בן משה ז"ל
י"ז אדר שני תשי"ז


ר' זכריה בן יצחק ז"ל
ה אדר שני תשל"ו


ר' זאב נח בן יצחק ז"ל
ז אדר שני תש"ל


ר' הלל בן משה חיים ז"ל
י"ג אדר שני תש"ח


ר' דניאל בן שלמה ז"ל
ט אדר שני תשכ"ה


ר' דוב ניסן בן מאיר ז"ל
כ"ו אדר שני תשל"ח


ר' גוסטר גציל זיגל בן מאיר ז"ל
כ"ו אדר שני תשל"ו


ר' בצלאל בן משה ז"ל
כ"ז אדר שני תש"ח


ר' ארי' בן דוב ז"ל
ט"ז אדר שני תשמ"א


ר' אלעזר בן נתן הכהן ז"ל
י"ט אדר שני תשמ"ט


ר' אלכסנדר בן יצחק אייזיק ז"ל
א אדר שני תש"ס


ר' אליעזר בן ראובן רובין ז"ל
א אדר שני תשנ"ז


ר' אחיה בנימין בן חיים יצחק ז"ל
ה אדר שני תשל"ח


ר' אהרן בן משה ז"ל
כ"ז אדר שני תשכ"ז


ר' אדריאן בן אלעזר הכהן ז"ל
ג אדר שני תשמ"ו


ר' אברהם בן יוסף הלוי ז"ל
כ"ז אדר שני תשל"ג


ר' אברהם בן דוד זנויל ז"ל
כ"ה אדר שני תשנ"ב


פרופ' גבריאל אייזיק בן אשר ז"ל
כ"א אדר שני תשמ"א


מ' איטה רשל בת אליהו אריה ע"ה
ד אדר שני תשמ"ו


מ' איטה שיינדל בת משה ע"ה
י"ח אדר שני תשנ"ב


מ' תאג'ה בת אהרן ע"ה
כ"ז אדר שני תשנ"ב


מ' שרלוטה בת יצחק ע"ה
כ"ז אדר שני תש"ס


מ' שרה צ'ושין בת אהרן ע"ה
י"ז אדר שני תשל"ו


מ' שרה מרים בת ברוך פסח ע"ה
ט אדר שני תשמ"א


מ' שרה בת משה אהרן ע"ה
כ"ו אדר שני תשמ"ט


מ' שרה בת ישראל יעקב ע"ה
ו אדר שני ת"ש


מ' שרה בת אשר למל ע"ה
א אדר שני תשכ"ה


מ' שושנה שולמית בת ישראל זאב ע"ה
ז אדר שני תש"ס


מ' ריבא בת שמואל גרשון ע"ה
כ אדר שני תשל"ג


מ' רחל בת דוב ע"ה
ט"ו אדר שני תשל"ג


מ' רחל בת סינה ע"ה
י אדר שני תשל"ו


מ' רוזליה רוזי בת שמואל ע"ה
ט"ו אדר שני תש"ס


מ' רוז בת חיים בליכובסקי ע"ה
כ"ט אדר שני תשמ"ט


מ' רבקה בת טוביה אליהו ע"ה
ט"ו אדר שני תשס"ג


מ' ראזע בת צבי ע"ה
ה אדר שני תשכ"ז


מ' צפורה פייגל בת שכנא ע"ה
י"ח אדר שני תשי"ט


מ' צפורה בת ראובן ע"ה
י"ז אדר שני תשס"ג


מ' צפורה בת אליהו ע"ה
כ"ב אדר שני תשנ"ז


מ' פרידא רחל בת אלתר שלמה יצחק ע"ה
י"ז אדר שני תשל"ו


מ' פערל פייגא בת יצחק ע"ה
י"ג אדר תשי"ג


מ' פייגא מרים בת יוסף ע"ה
ז אדר שני תרפ"ט


מ' עלקא בת יוסף ע"ה
כ"א אדר שני תשל"ג


מ' עטרה קריינדל בת יחזקאל ע"ה
י"א אדר שני תשמ"ד


מ' סלי בת יוסף ע"ה
י"א אדר שני תשל"ג


מ' סימה שבע בת אברהם ע"ה
ג אדר שני תשמ"ד


מ' מרים מניה (מלכה) בת זושיא ע"ה
כ"ה אדר שני תשנ"ב


מ' מלכה צרטל בת אברהם אפרים ע"ה
כ"ט אדר שני תשמ"א


מ' מלכה דבורה בת יעקב ע"ה
כ"ג אדר שני תצ"א


מ' מלכה בת שרגא פייבל ע"ה
כ"ד אדר שני תשנ"ה


מ' מאשה בת חיים ע"ה
י"ט אדר שני ת"ש


מ' לאה בת יהודה ע"ה
י"א אדר שני תשל"ו


מ' לאה בת משה ע"ה
ד אדר שני תשנ"ה


מ' יונה בת זלמן ע"ה
ט"ו אדר שני תשל"ג


מ' יוכבד חוה בת מנחם מנדל ע"ה
י"ג אדר שני תשל"ג


מ' יהודית בת מרדכי ע"ה
ג אדר שני תשכ"ב


מ' יהודית בת אליעזר ע"ה
א אדר שני תשמ"ט


מ' טילה בת יצחק ארי' ע"ה
ח אדר שני תשל"ו


מ' חשא מערא בת אברהם שלום ע"ה
כ"ח אדר שני תשל"ג


מ' חנה דברה בת צבי יהודה ע"ה
כ"א אדר שני תשכ"ה


מ' חנה בת יהושע ע"ה
ז אדר שני תשמ"א


מ' חיה לאה בת גד יהודא ע"ה
כ"ג אדר שני תשנ"ה


מ' חיה ביילא בת ברוך ע"ה
א אדר שני תשכ"ה


מ' חיה בת נתן ע"ה
ט"ו אדר שני תשמ"ו


מ' חיה בת זלמן אלתר ע"ה
ב אדר שני תשנ"ה


מ' חוה בת יעקב אלעזר ע"ה
י"ט אדר שני תשס"ג


מ' ולי (בילא) בת דוד ע"ה
כ"ה אדר שני תשנ"ב


מ' הענא בת אלימלך ע"ה
א אדר שני תשכ"ה


מ' הענא דבורה בת זעליג ע"ה
כ אדר שני תש"ח


מ' הענא בת אלימלך הלוי זוננשטיין ע"ה
א אדר שני תשכ"ה


מ' דורה בת קלמן ע"ה
ד אדר שני תשמ"ט


מ' דבורה בת יעקב ע"ה
ה אדר שני תש"ס


מ' גיסי בת גרשון ע"ה
ה אדר שני תשמ"א


מ' גיטל בת ישראל ע"ה
א אדר שני תשל"ג


מ' בתיה בת אברהם יחזקאל ע"ה
ז אדר שני תשי"ז


מ' ברטה בת נחום ע"ה
כ"ח אדר שני תשמ"א


מ' ברוריה בת משה הכט ע"ה
י"ח אדר שני תשמ"א


מ' בלומא פריידא בת יעקב חיים ע"ה
כ"א אדר שני תשי"א


מ' בלה בת שלמה דוד ויסמן ע"ה
י"ג אדר שני תשמ"ד


מ' אסתר רבקה בת מרדכי ע"ה
כ"ט אדר שני תשכ"ז


מ' אסתר בת מימון ע"ה
כ"א אדר שני תשמ"ו


מ' אייגה בת לוי ע"ה
א אדר שני תשמ"ד


מ' איטא לאה
י"ב אדר שני תר"ע


מ' איטא בת יהודה לייב ע"ה
ט אדר שני תשל"ג


מ' אטי בת בויום קרצו ע"ה
י"ג אדר תשנ"ד


מ' יענטא פריידא (פריידל) בת אהרן ע"ה
ח אדר שני תשנ"ז


הגאון ר' יוסף חיים
י"ט אדר שני תרצ"ב


ה' נפתלי נטליו בן שמואל צבי ז"ל
כ"ג אדר שני תשס"ג


ה' דוד בן זאב ז"ל
י"ט אדר שני תשמ"א


ה' אברהם משה (מוניק) בן ישראל יחזקאל ז"ל
י"ד אדר שני תשס"ג
 
 
זכויות החברים - עץ חיים
מוסדות התורה  ישיבת עץ חיים

דף הבית >  מאמרים חינוכיים >  שני מפתחות הזהב

    שני מפתחות הזהב


שני מפתחות הזהב

הרב נפתלי אברהאם


בטור זה נתייחס לשני מפתחות זהב שיעזרו לנו כמלמדים להתמודד עם המצב הכללי בכיתה. מפתחות שבאים לתת מענה לצרכים הרגשיים של הילד וממילא בהשפעה ישירה גם על התנהגותו היום יומית של התלמיד.

המפתח הראשון נקרא "מפתח ההתפעלות" והמפתח השני נקרא "מפתח ההישענות".

ונרחיב  ב"מפתח ההתפעלות" – לכל אדם יש צורך בסיסי שיתפעלו ממנו, שהמשפחה תתפעל ושהחברה מסביבו תתפעל. ולכן ה' ברא כל אדם עם מידה או תכונה אחת שבה הוא יותר חזק משאר בני האדם על-מנת שיוכל לקבל תגובות של התפעלות מהסובבים אותו. אצל אחד זה יתבטא בכושר של ציור או כתיבה, אצל השני בשירה או לחילופין במידה טובה של 'לב טוב', או 'כושר ארגון', או 'הבנת הזולת' יותר מאשר משהו אחר וכן על זה הדרך.

צריך להבין שיש שני סוגי התפעלות יום יומית:

1. "התפעלות של כותרת". דהיינו, כאשר מזהים אצל הילד נקודה שהוא יותר חזק בה, יש להשמיע לו את זה כל הזמן. כגון, ילד שיודע תמיד לוותר, נגיד לו חזור והדגש 'אתה סמל של וותרנות'. ילד שבאופיו הוא מסודר בספריו ובמחברותיו, נשנן לו את זה באוזניו עוד ועוד. וכן ילד שיודע לשיר, או ילד שיש לו נטייה למנהיגות, נמנף לו את זה לכיוון חיובי ונזכיר לו את תכונתו בכל הזדמנות.

2. "התפעלות של שבח". דהיינו שבח על מאמץ שהילד עשה, כגון: 'שמתי לב שהרמת את כל השקיות מהרצפה, בזכותך יהיה לנו נחמד ללמוד עכשיו', או 'ראיתי איך שאתה עוזר לחלק את ארוחת הצהרים בצורה נקיה בלי שנשפך על השולחן'.

גם במישור האישי שייך הנושא של ההתפעלות. כאשר אתה מזהה אצלך נקודה שבה אתה חזק, השתמש בה לעזור לאחרים והחמא לעצמך על כך. וכן להיפך, אם זיהית אצלך תכונה חלשה, עבוד על עצמך לשפר אותה עוד ועוד ותן לעצמך שבח על כל התקדמות.

לסיכום – כאשר אדם מודע לנושא של ההתפעלות ולצורך האנושי לכל פיסת התפעלות זה משמש ככלי עצום בניהול הכיתה והדבר מחזק את הקשר הרגשי שבין המלמד לתלמיד. מחנך שיודע להתפעל מהדברים האמתיים, תלמידיו יזכרוהו לטובה לשנים ארוכות.

וכעת נעבור למפתח השני "מפתח ההישענות" – הסמכות.

לכל ילד יש צורך בדמות חזקה שעליה הוא יוכל להישען ולבטוח, ממש כמו שאנו זקוקים למשענת בשעה שאנו ישובים על הכיסא. דמות סמכותית אשר מחליטה בנחישות ובעקביות. דמות הבוטחת בעצמה.

אך מאידך, חשוב שהמשענת תהיה נוחה להישענות. כמו במשענת של כיסא, אם המשענת דוקרנית ומחוספסת, לא נרצה להשתמש בה. חשוב לנו שהמשענת תהיה נוחה ונעימה ומסבירת פנים. וכן להיפך, אם היא תהיה דקה ושברירית שאינה נותנת תמיכה, פעם יציבה ופעם מתנועעת, גם עליה לא נרצה להישען.

כאשר אנו הסמכותיים בכיתה, אנו שולטים היטב בכיתה והדבר יותר שלווה אצל התלמידים, כאשר התלמידים נהנים להישען על הדמות החזקה והעקבית, אך מאידך הדמות הנינוחה והמתחשבת.

אך נשאלת השאלה כיצד ניתן ליצור סמכות בריאה, דהיינו סמכות שגם תהיה מספיק חזקה אך גם מאוד נינוחה.

ישנם שלושה דרכים ליצירת הסמכות הבריאה:

א. הענקה רגשית. ילד צריך להרגיש שהדמות עליה הוא נשען מספיק טובה, דמות שרוצה תמיד להעניק לו מתנה ללא תנאי ולא 'אם תעשה תקבל ואם לא – אז לא'. אלא 'אני מעניק לך ומתעניין בצרכיך גם ללא תמורה מצדך. כי אתה חשוב לי ואני אוהב אותך ולכן אני מכבד אותך ומעניק לך ואתה חשוב לי ואני חש את תחושותיך ואני מבין מעצמי מה היית רוצה שאתן לך עכשיו'.

מלמד שיודע להעניק לתלמידיו, יוצר על ידי כך סמכותיות עליהם. הם פשוט מחוברים עליו כמו שאתם הקוראים החביבים צמודים כעת למשענת הכיסא עליה אתם יושבים.

ב. עקביות. על מנת שניצור סמכות אצל תלמידנו, עלינו לתת לילדים כללים ברורים על מה שאנו מצפים מהם, מה מקובל אצלנו ומה לא מקובל. בדרך כלל אין אצל ילדים דברים הברורים מאליהם, בפרט בגילאים הנמוכים.

יש לכתוב מידי פעם על הלוח את הכללים הנהוגים בכיתה ויש גם צורך לרענן מידי פעם את הכללים. אך העיקר זה העקביות ועמידה על הכללים שנקבעו בלי להתנדנד 'פעם איני מרשה ופעם פחות אכפת לי'. זה מבלבל את הילדים ופוגע בסמכותנו.

כמו כן, יש להנחיל לילדים שלושה כללי יסוד שעליהם נעמוד ביתר הקפדה ובעקביות: 1. ציות למבוגרים. 2. יחס של כבוד לחברים. 3. שמירה על רכוש. על הילדים לחוש היטב-היטב שג' נקודות אלו נמצאים במרכז אצל המלמד.

ג. עידודים פנימיים. העידוד הפנימי זה מה שהאדם אומר לעצמו כאשר סמכותו מופרת או כאשר ערכו יורד.

אם  האדם אומר לעצמו בלב בשעת הפרת הסמכות 'זה לא ייתכן, אצלי בכיתה אני לא ייתן לזה להתרחש' והדבר פוגע במלמד רגשית, הוא לוקח את זה ללב ופועל חזרה מול הילדים כשהוא טעון רגשות שליליים, סביר להניח שהמלמד יגיב בהתפרצות זעם ובאובדן שליטה והילדים רק ייהנו לנצל זאת עד תום.

מאידך, אם בשעת הפרת הסמכות, המלמד ירגיע את עצמו וייתן לעצמו עידוד פנימי ויחשוב 'נכון שכרגע סמכותי נפגעה אבל אני מסתכל אחורה איך התלמידים התנהגו מתחילת השנה ואיך יפה הם מתנהגים היום. נכון שכרגע היה 'משברון' אך לא לפי זה אני יתנהל'. חשיבה כזו יוצרת אצל המלמד רוגע ושליטה במצב - וגם אם יש צורך להגיב, התגובה תהיה מועילה ובונה.

ובכן מלמד יקר וחשוב, קיבלת שני כלים עוצמתיים לשיפור ההתמודדות במלאכתך הקדושה. השתמש בכלים אלו בפועל בעת מילוי משימתך החשובה ותראה לבד את ההבדל הגדול.