ניסן
R' Chaim Reuven Hakohen
כ"ג ניסן תש"ט


ר' שמעון בן יוסף ז"ל
ד ניסן תש"נ


ר' סימן טוב בן עמרם ז"ל
כ"א ניסן תשל"ו


ר' מרדכי מאיר בן ישראל יום טוב ז"ל
כ ניסן תשמ"ד


ר' ישעיהו בן יצחק יעקב ז"ל
ז ניסן תשכ"ב


ר' יעקב אשר בן שאול חיים ז"ל
כ"ט ניסן תשנ"ג


ר' אהרן שמואל בן משה ז"ל
י"ב ניסן תשס"ה


מ' שמחה סימה בת שמעון ע"ה
כ"ט ניסן תשס"ו


מ' שיינה דבורה בת שבתי וולוול ע"ה
כ"ט ניסן תשס"ו


מ' שולמית קלרה בת יוסף יעקב ע"ה
ה ניסן תשע"א


מ' מרגלי אסתר בת יהושע ידידה ע"ה
ז ניסן תשס"ה


מ' יטי (יענטא) בת יהושע ע"ה
ג ניסן תשמ"ח


מ' בינה בת אבא אברהם ע"ה
י"ג ניסן תשס"ט


מ' ביילה בת רפאל מרדכי ע"ה
כ"ג ניסן תשע"א


מ' אסתר מלכה בת שרגא פייבוש ע"ה
כ"ח ניסן תשנ"ח


מ' (חיה) ברכה בת יצחק ע"ה
כ"ב ניסן תשע"א


ה' אברהם יהושע בן דוד ז"ל
כ"ג ניסן תש"מ


ה' נתן דב בן חיים שלמה ז"ל
ט"ז ניסן תשנ"ד


ה' משה בן ליאור ז"ל
ז ניסן תשס"ז


ה' מליך בן הנרריך ז"ל
כ"ב ניסן תשמ"ח


ה' מאיר יוסף בן שלמה ז"ל
י"ד ניסן תשס"ה


ה' יחיאל מיכאל צבי בן יחזקאל חיים ז"ל
י"ח ניסן תשס"ט


ר' ולדיסלב בן פידר ז"ל
י"ט ניסן תשס"ו


ר' אלברט אברהם בן אברהם ז"ל
י"ג ניסן תשס"ט


ר' אדם בן צבי ז"ל
כ ניסן תשס"ז


ר' אברהם נטע בן גרשון ז"ל
ד ניסן תש"ע


ר' נחום אליעזר אלכסנדר ליפא בן יהושע ז"ל
כ"ג ניסן תשל"ג


ר' יצחק אייזיק בן יעקב מיכל ז"ל
י"ד ניסן תשנ"א


ר' יוסף דוב בער בן משה אהרן ז"ל
י"א ניסן תש"נ


ר' חנניה יום טוב ליפא בן אהרן מאיר אליהו ז"ל
י"ג ניסן תשנ"ג


ר' שניאור בן שרגא פייבל ז"ל
י"ד ניסן תש"נ


ר' שמעון דוב בן זאב ז"ל
א ניסן תשמ"ח


ר' שמעון חיים עקיבא בן אהרן לייב ז"ל
כ"ז ניסן תשל"ה


ר' שמעון בן משה חיים ז"ל
כ"ה ניסן תשמ"ו


ר' שמעון בן אברהם ז"ל
י"ז ניסן תש"נ


ר' שמואל מאיר בן ארי' ז"ל
ז ניסן תש"נ


ר' שמואל זאוויל בן משה צבי ז"ל
ו ניסן תש"ג


ר' שמואל בן יצחק ז"ל
ל ניסן תשנ"ז


ר' שמואל בן ארי' ז"ל
ט"ז ניסן תשכ"ח


ר' שמואל בן אבא ז"ל
י"ג ניסן תשל"ד


ר' שמואל אהרן בן ארי' ז"ל
ב ניסן תש"נ


ר' שמואל אברהם הכהן בן מאיר ז"ל
כ"ה ניסן תשכ"ט


ר' שמואל (גולדי) בן עמנואל ז"ל
ג ניסן תשנ"ז


ר' שלמה בן אברהם דוד ז"ל
כ"ד ניסן תשמ"ז


ר' שלמה ליבר בן מנחם יצחק ז"ל
י"ג ניסן תשנ"ה


ר' שלמה בן צבי ז"ל
י"ג ניסן תש"נ


ר' שלמה בן מאיר ז"ל
כ"ד ניסן תש"נ


ר' שלום בן צבי ז"ל
י"ב ניסן תשמ"ח


ר' שלום בן ישראל ז"ל
י"א ניסן תשנ"ז


ר' שוקרולה בן משה ז"ל
ט"ז ניסן תש"מ


ר' שויל בן נפתלי צבי ז"ל
א ניסן תשל"ז


ר' שבתאי בן זאב ז"ל
י"ז ניסן תשנ"א


ר' שאול בנימין ברל בן אביש ז"ל
ג ניסן תש"נ


ר' שאול בן דוד הלוי ז"ל
כ"ב ניסן תשכ"ח


ר' רפאל בן משה ז"ל
ל ניסן תש"ל


ר' רעווי שלום
ו ניסן תשי"א


ר' ראובן געציל בן אבא ז"ל
כ"ח ניסן תשמ"ה


ר' רואבן בן משה אריה ז"ל
ט"ו ניסן תש"נ


ר' ראובן בן יהודה ז"ל
ט ניסן תשנ"ו


ר' ראובן בן דוד ז"ל
ט"ז ניסן תשנ"ב


ר' קרול בן הרמן ז"ל
ח ניסן תשמ"ז


ר' קלמן (שנדור) בן דוד ז"ל
ל ניסן תשנ"ד


ר' צבי בן אברהם ז"ל
ה ניסן תשנ"ט


ר' צבי בן סלמון (שלמה) ז"ל
ט"ז ניסן תשנ"ד


ר' צבי בן מקס ז"ל
ג ניסן תשל"ד


ר' צבי בן יעקב ז"ל
ב ניסן תשס"א


ר' צבי בן ברוך ז"ל
י"ח ניסן תש"ד


ר' צבי בן אליהו הכהן ז"ל
י"א ניסן תשל"ט


ר' צבי בן אברהם דוד ז"ל
ט"ו ניסן תשכ"ב


ר' פרץ בן אהרן זליג ז"ל
כ"ט ניסן תשל"ז


ר' פסח בן אברהם ז"ל
ט"ז ניסן תשל"ו


ר' פנחס בן שלמה ז"ל
כ"ו ניסן תשכ"ט


ר' פנחס בן יעקב ז"ל
ז ניסן תשנ"ה


ר' פליקס בן משה ז"ל
י"ז ניסן תשס"א


ר' עתניאל ישראל בן שלמה יעקב ז"ל
י"ט ניסן תשי"ג


ר' נתן בן שלמה ז"ל
ט"ז ניסן תשנ"ד


ר' נתן בן שמואל חיים הכהן ז"ל
כ ניסן תשנ"ה


ר' ניסים בן אליעזר ז"ל
י"ח ניסן תשמ"ז


ר' נחום זליג בן יחזקאל ז"ל
כ ניסן תשמ"ב


ר' נחום בן מנשה ז"ל
כ"א ניסן תש"ח


ר' נח לייב בן חיים ז"ל
י"ג ניסן תשל"ז


ר' נח בן משה אהרן פנחס ז"ל
א ניסן תשל"ה


ר' משה בן חיים ז"ל
י"א ניסן תש"מ


ר' משה מנחם בן ישעי' הלוי ז"ל
א ניסן תש"כ


ר' משה בן אברהם ז"ל
כ"ז ניסן תשל"א


ר' משה זיסה
י"ד ניסן תשנ"ח


ר' משה זאב בן מנחם מנדל הכהן ז"ל
כ"ח ניסן תשנ"א


ר' משה דב בן זאב ז"ל
ד ניסן תשכ"ט


ר' משה בן מרדכי ז"ל
ח ניסן תשל"ג


ר' משה בן יעקב ז"ל
ט"ז ניסן תשכ"ח


ר' משה בן יעקב גדליה ז"ל
כ"ד ניסן תשנ"א


ר' משה בן יוסף ז"ל
כ"ח ניסן תשל"א


ר' משה בן יוסף ז"ל
ז ניסן תש"נ


ר' משה בן חיים ז"ל
ב ניסן תשנ"ה


ר' משה בן אלימלך ז"ל
י"ד ניסן תשי"ח


ר' משה בן אהרן ז"ל
י"ח ניסן תשנ"ה


ר' משה בן אברהם ז"ל
י"ט ניסן תשכ"ט


ר' מרצל מיכאל בן יצחק ז"ל
כ"ג ניסן תשס"א


מרדכי, דוב, פערל, חוה, יאספע בן מאיר ז"ל
ב ניסן תש"נ


ר' מרדכי צבי בן משה ז"ל
י ניסן תשכ"ז


ר' מרדכי יצחק בן נפתלי ז"ל
י"ט ניסן תש"נ


ר' מרדכי יצחק בן ירוחם ז"ל
כ ניסן תשי"א


ר' מרדכי גימפל בן משה איסר ז"ל
כ"ז ניסן תש"נ


ר' מרדכי בנימין בן ישראל יהודה ז"ל
ב ניסן תשל"ה


ר' מרדכי בן שמואל ז"ל
ט"ו ניסן תשנ"ז


ר' מרדכי בן צבי הרמן ז"ל
כ ניסן תשס"א


ר' מרדכי בן יוסף ז"ל
ל ניסן תשכ"ז


ר' מרדכי בן אהרן ז"ל
כ ניסן תשכ"ו


ר' מנשה בן מנחם מנדל ז"ל
ח ניסן תרס"ב


ר' מנחם מנדל בן מרדכי ז"ל
ט"ז ניסן תשנ"א


ר' מנחם בן זאב ז"ל
ט"ו ניסן תשנ"ו


ר' מיכאל בן משה ז"ל
ט"ו ניסן תש"נ


ר' מוטל בן בערל ז"ל
כ"ב ניסן תרע"ח


ר' מאיר בן ישראל ז"ל
י"ג ניסן תשל"א


ר' מאיר בן יצחק ז"ל
י"ב ניסן תשמ"ב


ר' מאיר בן שלמה ז"ל
ל ניסן תש"נ


ר' מאיר בן מרדכי ז"ל
א ניסן תשל"ג


ר' מאיר בן לוי ז"ל
כ"ה ניסן תשמ"ד


ר' מאיר בן אשר אנשיל ז"ל
כ"א ניסן תשמ"א


ר' מאיר בן אליעזר ז"ל
כ"ד ניסן תש"נ


ר' לאון בן יחזקאל ז"ל
ט ניסן תשמ"ו


ר' ישראל מנחם בן פנחס ז"ל
ב ניסן תשמ"ו


ר' ישראל יחיאל מיכאל בן יעקב יצחק ז"ל
כ"ד ניסן תשנ"ג


ר' ישראל יחזקאל בן נחמן ז"ל
ו ניסן תשל"ה


ר' ישראל חיים בן שמואל מרדכי ז"ל
כ"ה ניסן תש"ל


ר' ישראל בן זאב ז"ל
ד ניסן תשכ"ד


ר' ישראל בן בר ז"ל
ג ניסן תשנ"ג


ר' ישעיהו בן יהודה ז"ל
כ"ח ניסן תשי"ח


ר' ישעיה בן שלום ז"ל
ח ניסן תשל"ד


ר' ישעיה בן יעקב ז"ל
כ"ד ניסן תש"נ


ר' ישעי' שמואל בן נחמן ברוך ז"ל
כ"ט ניסן תשל"ב


ר' ישעי' יצחק בן יעקב הכהן ז"ל
י"ז ניסן תשכ"א


ר' ירוחם פישל בן יצחק יוסף ז"ל
ה ניסן תש"מ


ר' יצחק שמואל בן מנדל הכהן ז"ל
כ"ח ניסן תשכ"ח


ר' יצחק משה בן שמואל ז"ל
כ ניסן תשנ"ו


ר' יצחק לייב בן זלמן יוסף הלוי ז"ל
כ"ה ניסן תשל"ב


ר' יצחק יוסף בן משה ז"ל
א ניסן תשנ"ט


ר' יצחק זליג בן קלונימוס זלמן ז"ל
כ"א ניסן תשמ"ח


ר' יצחק בן מרדכי ז"ל
ט"ו ניסן תשל"ג


ר' יצחק בן שלמה ז"ל
ט"ו ניסן תש"נ


ר' יצחק בן יעקב ז"ל
כ"ד ניסן תש"נ


ר' יצחק בן לייבה ז"ל
כ"א ניסן תשנ"ז


ר' יצחק בן יוסף ז"ל
ד ניסן תשל"ה


ר' יצחק בן זאב הכהן ז"ל
כ"ז ניסן תשל"א


ר' יצחק בן זאב ז"ל
כ ניסן תש"נ


ר' יצחק בן אליעזר ז"ל
ח ניסן תרצ"ח


ר' יצחק בן איתמר הלל הלוי ז"ל
ט"ז ניסן תשמ"ו


ר' יעקב שמעון בן אברהם הכהן ז"ל
י ניסן תשל"ד


ר' יעקב צבי בן דוד ז"ל
ה ניסן תש"ב


ר' יעקב צבי בן אברהם ז"ל
כ"ט ניסן תש"ו


ר' יעקב נחמה בן בכור שלמה ז"ל
כ ניסן תשל"ז


ר' יעקב יצחק בן מנשה מנחם ז"ל
א ניסן תשל"א


ר' יעקב יהושע העשיל בן מנחם מן ז"ל
כ"ג ניסן תרצ"ה


ר' יעקב בן צבי הירש ז"ל
ט"ו ניסן תשנ"ט


ר' יעקב בן פנחס ז"ל
כ"ג ניסן תשל"ג


ר' יעקב בן נחמן ז"ל
ה ניסן תשנ"ה


ר' יעקב בן משה מאיר ז"ל
כ"ב ניסן תשנ"ו


ר' יעקב בן יחיאל ז"ל
י"ז ניסן תשל"ז


ר' יעקב בן זלמן ז"ל
כ"ד ניסן תש"נ


ר' יעקב בן אברהם ז"ל
כ"ב ניסן תשמ"ה


ר' ינקו הירש בן יעקב ז"ל
י"ב ניסן תשנ"ב


ר' יחיאל בן לייביש ז"ל
ח ניסן תשי"ז


ר' יחזקאל בנימין בן שלמה דוב ז"ל
ו ניסן תשי"ב


ר' יוסף מאיר בן צבי ז"ל
כ"ג ניסן תשנ"ח


ר' יוסף יצחק בן שלמה זלמן ז"ל
כ"ב ניסן תשכ"ג


ר' יוסף בן יהושע דוד ז"ל
י"ד ניסן תש"ל


ר' יוסף בן משה ז"ל
כ"ב ניסן תשנ"ב


ר' יוסף בן ישראל ז"ל
י"ב ניסן תש"נ


ר' יוסף בן דוד ז"ל
ט"ז ניסן תשנ"ה


ר' יוסף בן אברהם ז"ל
י ניסן תשנ"ה


ר' יוסף אלתר בן צבי ז"ל
י ניסן תשל"ה


ר' יום וב בן יהונתן ז"ל
כ"ב ניסן תשכ"ז


ר' יואל יששכר בן יעקב ז"ל
כ ניסן תש"נ


ר' יואל בן חיים מרדכי ז"ל
כ"ד ניסן תש"נ


ר' יהוש בן מאיר דוד הכהן ז"ל
כ"ג ניסן תשל"ט


ר' יהושע דוד בן חיים טוביה ז"ל
ג ניסן תש"נ


ר' יהושע בן מנחם מנדל ז"ל
י ניסן תש"ל


ר' יהושע בן לייביש ז"ל
כ"ח ניסן תשל"ז


יהודה, ישראל צבי, אסתר,חיה בן חיים הי"ד
כ"ז ניסן תש"א


ר' יהודה בן זבולון ז"ל
כ"ט ניסן תשל"ט


ר' יהודה ליפא בן דוד ז"ל
כ ניסן תשמ"ה


ר' יהודה יוסף בן ישראל ז"ל
כ"ט ניסן תשט"ו


ר' יהודה דוד בן אליהו ז"ל
ח ניסן תשס"א


ר' חכם יצחק בן חנוכה ז"ל
ח ניסן תש"ט


ר' חיים סטרול בן אברהם ז"ל
כ"ב ניסן תשנ"ה


ר' חיים יעקב משה בן אליעזר דוד ז"ל
כ"ד ניסן תש"נ


ר' חיים יעקב ינקו בן אלתר ז"ל
ד ניסן תשנ"ז


ר' חיים יעקב בן יוסף ז"ל
ט"ו ניסן תשכ"ד


ר' חיים בן אברהם יוסף ז"ל
ח ניסן תש"נ


ר' חיים דוד בן אברהם יוסף ז"ל
כ"ח ניסן תשנ"א


ר' חיים בן שלמה ז"ל
כ"ד ניסן תש"נ


ר' חיים בן שלמה אהרן ז"ל
י"ד ניסן תשנ"ו


ר' חיים אפרים בן מאיר ז"ל
כ ניסן תשנ"א


ר' חיים אליהו בן יצחק אשר ז"ל
י"ד ניסן תשמ"ג


ר' זושיא בן אברהם ז"ל
א ניסן תש"נ


ר' זאב בן אהרן ז"ל
כ"ו ניסן תשל"ז


ר' ולרי בן יעקב ז"ל
י"א ניסן תשנ"ו


ר' הרדל בן מאיר ז"ל
כ"ד ניסן תש"נ


ר' הרמן מרדכי בן צבי ז"ל
כ ניסן תשס"א


ר' הרמן יוסף בן פנחס ז"ל
א ניסן תשנ"ב


ר' אירשל בן דוד ז"ל
כ"ד ניסן תש"נ


ר' הירש לייב בן בצלאל ז"ל
י"ב ניסן תשל"ג


ר' דוד צבי בן שמואל ז"ל
כ"ג ניסן תשכ"ו


ר' דוד בן שלמה ז"ל
ב ניסן תשמ"ב


ר' דוד בן יעקב ז"ל
י"א ניסן תשנ"ז


ר' דוד בן יעקב ז"ל
כ"ד ניסן תש"נ


ר' דוד בן יוסף מרדכי ז"ל
כ"ז ניסן תשנ"ג


ר' דוד ארי' בן אברהם ז"ל
כ"ט ניסן תש"נ


ר' דובער
ג ניסן תש"נ


ר' דוב בער בן ישראל ז"ל
ד ניסן תשל"ז


ר' דב בן יוסף זלמן ז"ל
ב ניסן תש"נ


ר' דב בן אליעזר ז"ל
ו ניסן תשנ"ג


ר' דב אליעזר בן אברהם ז"ל
ט"ו ניסן תשס"ב


ר' ד"ר נחום בן אהרן ז"ל
כ"ח ניסן תשל"ו


ר' ד"ר טוביה בן מרדכי ז"ל
כ"א ניסן תשל"ח


ר' גרשון בן מאיר ז"ל
כ ניסן תשל"ז


ר' גרשון בן יוסף ז"ל
א ניסן תשנ"ז


ר' גרשון בן יהודה ז"ל
ט"ו ניסן תש"נ


ר' גרשון בן אלחנן ז"ל
י"ד ניסן תשל"ג


ר' גדליה בן אשר אנשיל ז"ל
כ"ג ניסן תשל"ו


ר' ברל בן ייעקב ז"ל
י ניסן תשמ"ה


ר' בערל (דוב) בן נתן הכהן ז"ל
ט"ו ניסן תשל"ט


ר' בנימין צבי בן יצחק אליהו ז"ל
ג ניסן תשנ"ב


ר' בנימין יהודא בן יצחק ז"ל
ד ניסן תשל"ב


ר' אשר בן שמאי ז"ל
י"ז ניסן תשנ"א


ר' אשר אנשיל בן זאב וולף ז"ל
ו ניסן תשל"ד


ר' ארי' לייב בן מרדכי ז"ל
י"ט ניסן תש"נ


ר' ארי' זאב בן מאיר ז"ל
כ ניסן תש"נ


ר' ארי' בן חיים יעקב הלוי ז"ל
כ"א ניסן תשנ"ג


ר' ארון בן מאיר ז"ל
כ"ד ניסן תש"נ


ר' אפרים בן משה ז"ל
כ"א ניסן תש"מ


ר' אנג'ל בן שאול ז"ל
י"ד ניסן תשנ"א


ר' אליעזר בן שמואל ז"ל
ו ניסן תשכ"ה


ר' אליעזר בן דוב ז"ל
ט"ז ניסן תשל"ו


ר' אלימלך בן ישכר דב ז"ל
י"ד ניסן תשל"א


ר' אליהו נתן בן ישראל ז"ל
ט ניסן תשנ"ג


ר' אליהו בן נחום ז"ל
ג ניסן תש"ס


ר' אליהו בן משה ז"ל
י"ג ניסן תשנ"ו


ר' אליהו בן יהודה ארי' לייב ז"ל
י"ח ניסן תשנ"ו


ר' אליהו בן חיים ז"ל
ח ניסן תשמ"ז


ר' אליהו בן דוד ז"ל
כ"ו ניסן תשל"ח


ר' אליהו בן בנימין ז"ל
כ"ט ניסן תשנ"ח


ר' אלי' בן צבי ז"ל
י"א ניסן תש"נ


ר' אלטר אליעזר בן שמעון ז"ל
כ"א ניסן תשנ"ו


ר' אורי שבתאי בן מנחם בן ציון ז"ל
י"ב ניסן תש"ל


ר' אורי בן שלמה הכהן ז"ל
כ"ג ניסן תשנ"ב


ר' אהרן מיכל בן שרגא פייביש ז"ל
ז ניסן תשל"ה


ר' אהרן מאיר בן משה חיים ז"ל
ב ניסן תש"נ


ר' אהרן בן יהודה ז"ל
י ניסן תשי"ח


ר' אברהם בן ברוך ז"ל
י"ד ניסן תשי"ח


ר' אברהם נתן נטע בן שמשון ז"ל
י"ז ניסן תש"מ


ר' אברהם נתן בן מאיר יהודה ז"ל
כ"א ניסן תשנ"ו


ר' אברהם משה בן יחיאל גדליה ז"ל
כ"ו ניסן תשנ"ב


ר' אברהם מרדכי בן יואל ז"ל
י"א ניסן תשל"ג


ר' אברהם מנדל בן חיים שמואל ז"ל
י"ט ניסן תשל"ג


ר' אברהם יצחק בן צבי ז"ל
י"ט ניסן תשנ"א


ר' אברהם בן קלמן ז"ל
ט"ז ניסן תשל"ד


ר' אברהם בן מרדכי שמואל ז"ל
כ"ו ניסן תשל"ה


ר' אברהם בן ישראל ז"ל
ה ניסן תשנ"ו


ר' אברהם בן יהודה לייב ז"ל
י"ח ניסן תש"נ


ר' אברהם בן זאב וולף ז"ל
כ"ה ניסן תש"נ


ר' אברהם אליעזר בן משה הלוי ז"ל
י"ט ניסן תש"נ


ר' אברהם אבא בן אלכסנר ז"ל
כ"ז ניסן תשל"א


ר' אביש בן אליעזר ז"ל
ג ניסן תש"נ


מ' שרה מלה בת יהושע השיל ע"ה
כ"א ניסן תשנ"ג


מ' רוזה בת הירש ע"ה
כ"ט ניסן תשמ"ו


מ' קילא בת נחמי' הכהן רוזנצוויג ע"ה
כ"ה ניסן תשט"ז


מ' מאשא בת אנשל ע"ה
כ"ה ניסן תשמ"ו


מ' ליטשע
כ ניסן תשמ"ו


מ' דבורה בת נח ע"ה
כ"ו ניסן תשמ"ו


מ' בילה בת דוב ע"ה
כ"ב ניסן תשמ"ו


מ' רעיה (רבקה) בת יצחק הכהן ע"ה
כ"א ניסן תשנ"ד


מ' תקוה לבנון בת מרדכי דוב ע"ה
ד ניסן תשמ"ז


מ' תמר בת יצחק יוסף ע"ה
י"ג ניסן תשנ"ד


מ' שרה ריעלה בת יחיאל יצחק ע"ה
י"ז ניסן תשנ"ז


מ' שרה רחל בת מרדכי ע"ה
כ ניסן תשנ"ה


מ' שרה בת שלמה ע"ה
י"ד ניסן תשנ"א


מ' שרה בת לייביש ע"ה
י"ג ניסן תשנ"ט


מ' שרה בת זיסל ע"ה
כ"ח ניסן תשנ"ה


מ' שרה בת רייחן ע"ה
כ"ט ניסן תשנ"ט


מ' שפרינצא תקוה בת אלתר יהודה ע"ה
כ"ה ניסן תש"ס


מ' שפרה געשא בת ברוך ע"ה
ט"ו ניסן תשל"א


מ' שיינע בת ישראל בן ציון הי"ד
ג ניסן תש"א


מ' שיינדל בת יוסף ע"ה
י"ז ניסן תשל"ה


מ' שיינדל בת חיים ע"ה
כ ניסן תשמ"ד


מ' שייבא בת לייזר זלמן ע"ה
כ"ד ניסן תש"נ


מ' שושנה בת בן ציון ע"ה
י"ב ניסן תשנ"ב


מ' שושנה בת שמעון ע"ה
ט"ו ניסן תשנ"ג


מ' שושנה בת מאיר זאב ע"ה
ט"ו ניסן תש"נ


מ' שושנה בת יהודה ע"ה
ט"ז ניסן תשנ"ג


מ' רחל לאה בת שמואל ע"ה
י"ז ניסן תש"נ


מ' רחל לאה בת מרדכי ע"ה
י"ז ניסן תשנ"ז


מ' רחל לאה בת יצחק דוד ע"ה
י"א ניסן תשנ"ה


מ' רחל בת אהרן ע"ה
כ"א ניסן תשמ"ט


מ' רחל בת אדולף ויטא ע"ה
כ"ה ניסן תשנ"א


מ' רוזה בת שלמה ע"ה
ט ניסן תשל"ד


מ' רבקה בת אברהם ע"ה
כ"ג ניסן תשנ"ז


מ' קריינצא בת מרדכי ע"ה
ט ניסן תש"נ


מ' קריינדל בת דוב ע"ה
ה ניסן תש"נ


מ' קרולה בת משה מרגלית ע"ה
כ"ז ניסן תשמ"ז


מ' קיסל רבקה בת מאיר ע"ה
כ"ח ניסן תש"נ


מ' קיילא קרולינה בת שבתי ע"ה
ט"ו ניסן תשל"ה


מ' צפורה בת נחמן ע"ה
ל ניסן תשס"א


מ' צלחה בת משה ע"ה
כ"ד ניסן תש"מ


מ' פרידה בת שמעון ע"ה
ו ניסן תש"נ


מ' פרידה בת שלמה ע"ה
כ"ה ניסן תשנ"ט


מ' פרידה בת יצחק צבי ע"ה
ט"ו ניסן תשל"ו


מ' פרומעט בת מרדכי זאב ע"ה
י"ג ניסן תש"ה


מ' פרומה בת משה דוד הכהן ע"ה
כ"ב ניסן תש"נ


מ' פרומא בת מאיר ע"ה
ח ניסן תשס"א


מ' פרדל לאה בת מרדכי ע"ה
ט ניסן תשל"ז


מ' פראדיל בת מתתיהו ע"ה
כ"ז ניסן תש"א


מ' פעשא פייגל בת משה ישראל ע"ה
ח ניסן תרצ"ט


מ' פעשא (פולה) בת יצחק אייזיק ע"ה
ט"ז ניסן תשמ"ה


מ' פעסל בת חיים שמעון ע"ה
ב ניסן תש"נ


מ' פסיה לאה בת יואל לייב ע"ה
ט"ז ניסן תשנ"ב


מ' פסיה (ברטה) בת משה ע"ה
ג ניסן תשנ"ג


מ' פניה צפורה בת יהושע אהרן ע"ה
כ"ד ניסן תשנ"ב


מ' פייה יוכה בת פנחס ע"ה
כ"ו ניסן תשי"ח


מ' פייגא שיינדל בת משה בנימין ע"ה
י ניסן תש"נ


מ' פייגא רישא בת חיים אלעזר ע"ה
ה ניסן תשכ"ד


מ' עמליה מלכה בת ישראל ע"ה
כ"ח ניסן תשכ"ט


מ' עלקא בת יעקב ע"ה
ט ניסן תשנ"ב


מ' עליקא בת אברהם ע"ה
י"ח ניסן תשמ"ז


מ' סלי בת ינקו (יעקב) ע"ה
כ"ו ניסן תשנ"ג


מ' סימה בת מאיר ע"ה
י"ח ניסן תש"מ


מ' סימא זלדא בת מאיר ע"ה
כ"א ניסן תשל"א


מ' סוניה בת יוסף ע"ה
י"ט ניסן תשס"א


מ' סאשה ברכה בת יעקב ע"ה
כ"ט ניסן תשנ"ח


מ' סאסא בת יעקב ע"ה
ח ניסן תש"נ


מ' נעמי לעלע בת מרדכי וחנום ע"ה
ד ניסן תש"ס


מ' נחמה מאטיל בת אלימלך ע"ה
כ"ג ניסן תשט"ו


מ' משא פרידא בת אפרים זרח זוננשטיין ע"ה
ט"ז ניסן תשכ"א


מ' מרים רבקה בת נחמן ע"ה
כ"ב ניסן תשנ"ב


מ' מרים צירל בת ניסן קרפל ע"ה
י"ג ניסן תשכ"ט


מ' מרים בת נתן מאיר ע"ה
י"ט ניסן תשנ"ב


מ' מרים בת יצחק אייזיק ע"ה
כ"ו ניסן תשנ"ד


מ' מרים בת יעקב ע"ה
כ"ט ניסן תשמ"ד


מ' מריאם בת דוד איינהורן ע"ה
כ"ד ניסן תש"נ


מ' מלכה בת משה צבי ע"ה
כ"ו ניסן תשל"ו


מ' מלכה בת חיים ע"ה
כ"א ניסן תשס"א


מ' מירל בת שמואל צבי ע"ה
כ"ח ניסן תש"נ


מ' מירל בת אלתר חיים הלוי ע"ה
כ"ו ניסן תשי"ט


מ' מינה בת צבי יצחק ע"ה
ד ניסן תשנ"ד


מ' מינדל בת יוסף יצחק ע"ה
י"ח ניסן תשל"ה


מ' מינא בת בייניש ע"ה
ט"ז ניסן תשל"ד


מ' מייטא בת יחיאל ניכל ע"ה
ה ניסן תש"נ


מ' מטילדה בת אברהם הכהן ע"ה
י"ח ניסן תשנ"ד


מ' מזל בת עזרא מאיר ע"ה
ז ניסן תשנ"ג


מ' מזל בת עמנואל ע"ה
ו ניסן תשל"ד


מ' מושקא בת מתתיהו ע"ה
כ"ח ניסן תשכ"א


מ' מאטל בת אשר ע"ה
ט"ז ניסן תש"נ


מ' לאה בת יוסף ברוך סולניק ע"ה
ח ניסן תשמ"ח


מ' לאה בת צבי ע"ה
כ"ה ניסן תשמ"ט


מ' לאה בת מנדל מאיר ע"ה
כ"א ניסן תשכ"ח


מ' לאה בת אברהם צבי ע"ה
ד ניסן תש"נ


מ' כרודה בת ונושה ע"ה
י"ב ניסן תש"נ


מ' יפה בת יוסף חיים ע"ה
י"ז ניסן תש"מ


מ' יפה בת משה ע"ה
ט"ז ניסן תש"נ


מ' יחד בת יצחק ע"ה
כ"ט ניסן תשכ"ד


מ' יונה (פלומבה) בת שמואל ע"ה
י"ח ניסן תשמ"ח


מ' יוכבד בת משה יחזקאל ע"ה
א ניסן תשנ"ז


מ' יהודית בת אברהם ע"ה
כ"ה ניסן תשס"ב


מ' טויבע בת דוד ע"ה
ב ניסן תשל"ח


מ' טובה בת צבי דוד פולאק ע"ה
כ"ה ניסן תשכ"ט


מ' טובה גיטל בת אהרן אשר ע"ה
י"ג ניסן תשל"ב


מ' טובה חיינא בת זאב סולמון ע"ה
י"ד ניסן תרצ"ז


מ' חתון בת עזרא ע"ה
ט ניסן תשכ"ז


מ' חתון בת אברהם ע"ה
ה ניסן תשכ"ב


מ' חסיה בת אפרים ע"ה
ט ניסן תשמ"ז


מ' חנה רייזל בת אשר ע"ה
כ"ז ניסן תשמ"ה


מ' חנה פרומא בת ברוך זאב ע"ה
ב ניסן תש"נ


מ' חנה מלכה בת בנימין ע"ה
ג ניסן תש"נ


מ' חנה טובה בת יעקב פסח ע"ה
י"ט ניסן תש"מ


מ' חנה בת יוסף ע"ה
י"ז ניסן תשל"א


מ' חנה בת צבי ע"ה
י"ח ניסן תשמ"ז


מ' חנה בת משה פנחס ע"ה
כ"ב ניסן תש"ס


מ' חנה אסתר בת משה ע"ה
ל ניסן תרפ"ו


מ' חינקה רחל בת מנחם מנדל ע"ה
י"ג ניסן תשמ"ח


מ' חיה שרה גיטל בת פסח ע"ה
כ"ג ניסן תשכ"ז


מ' חיה ראשקא בת חיים צבי ע"ה
ח ניסן תשכ"ב


מ' חיה פעשא בת שמעון גלצר ע"ה
י"א ניסן תרצ"ב


מ' חיה פייגא בת הלל ע"ה
י"ח ניסן תשכ"ג


מ' חיה נחה בת מרדכי מאיר ע"ה
א ניסן תשמ"ג


מ' זילפה בת סלח ע"ה
י ניסן תשמ"ג


מ' וויטא גיטל בת ניסן קופל ע"ה
ג ניסן תש"נ


מ' הענא שרה בת זליג ע"ה
ל ניסן תש"נ


מ' הענא לאה בת ישראל זאב ע"ה
י"ח ניסן תשל"ב


מ' הענא בת ישראל ע"ה
כ"ב ניסן תש"ל


מ' הניה רייזל בת יוסף ע"ה
כ"ב ניסן תש"א


מ' הניה מאטל בת יעקב ע"ה
כ"ח ניסן תשנ"ו


מ' הדסה בת משה ע"ה
י"ז ניסן תש"ב


מ' דבור ורוניקה בת יצחק הכהן ע"ה
י"ג ניסן תשנ"ט


מ' דבורה בת אריה לייבוש ע"ה
ח ניסן תש"נ


מ' גניה בת הירש ע"ה
ט"ו ניסן תשנ"ו


מ' גיזי בת פייבוש קטראג ע"ה
י"ג ניסן תשנ"ז


מ' ג'וליה בת חמיסה ע"ה
כ"ג ניסן תשמ"ג


מ' בסה (באשא) בת נתן סגל ע"ה
ט"ז ניסן תשל"א


מ' בכורה חורסי מזל בת בנימין וידאל ע"ה
י"ג ניסן תש"נ


מ' בילה בת מנדל ע"ה
כ"ח ניסן תשנ"ד


מ' באשא בת שבתאי חיים ע"ה
ב ניסן תשי"ג


מ' אסתר חנה בת רפאל יעקב משה ע"ה
כ ניסן תשנ"ב


מ' אסתר בת משה ע"ה
כ"ז ניסן תשכ"ב


מ' אני רייסקה בת ארי' יחזקאל הלוי ע"ה
כ"ט ניסן תשכ"ט


מ' אלישבע שבע בת זלמן ע"ה
י"ג ניסן תשנ"ט


מ' אירן עליזה בת יצחק ע"ה
א ניסן תשנ"ט


מ' איטה מינדל בת אליקים געציל ע"ה
י"ב ניסן תש"ג


מ' אידה בת יחזקאל ע"ה
ד ניסן תשס"א


מ' אידא בת אליעזא טויב ע"ה
ט"ז ניסן תש"נ


מ' אולגה טוני בת יעקב ע"ה
ז ניסן תשנ"ו


מ' אהובה בת שמואל ע"ה
כ"ז ניסן תשס"א


מ' (פאני) פייגא בת אברהם פנחס ע"ה
י ניסן תרצ"ח


מ' (ריזה) ריזיל בת שמואל ע"ה
כ"ב ניסן תשמ"ב


מ' (ברטה) בילה בת יהודה ע"ה
י"ב ניסן תשמ"ז


הרבנית בתיה רבקה בת ברוך משה נחמיה ע"ה
י ניסן תשנ"ג


הרב שמואל בן אליהו ז"ל
י"ד ניסן תשל"ה


הרב שלמה בן הרה"ג יונה ז"ל
י"ט ניסן תשנ"ג


הרב ר' אליהו בן יעקב הי"ד
ג ניסן תש"א


הב' יעקב חיים בן מנחם מנדל הלוי ז"ל
כ"א ניסן תשל"ב


ה' שלמה (שלום) בן קלמן ז"ל
כ"ז ניסן תשס"ב


ה' שלום בן משה מנחם ז"ל
כ"א ניסן תשס"ג


ה' סאלח בן משה ז"ל
כ"א ניסן תשס"ב


ה' משה בן ליאור ז"ל
ז ניסן תשס"ב


ה' יונה בן משה חיים ז"ל
כ"ו ניסן תשס"ג


ד"ר משה בן אליעזר ז"ל
י"ד ניסן תשל"א


מ' פייגא לאה בת אביש ע"ה
ג ניסן תש"נ


מ' נסקה בת דניאל ע"ה
א ניסן תשמ"א
 
 
זכויות החברים - עץ חיים
מוסדות התורה  ישיבת עץ חיים

דף הבית >  מאמרים על 'עץ חיים' >  מפי אמרם

    מפי אמרם


רב שיח  מיוחד ומאלף עם האחים הרה"ג  רבי צבי אריה טוקצינסקי שליט"א העומד  בראשות מוסדות 'עץ חיים' והרב רבי  יוסף טוקצינסקי שליט"א חבר הנהלת  המוסדות.
מרוה לצמא | ט"ו סיון תשע"ד
מאת: אהרן טייטלבוים

מוסדות 'עץ חיים' הירושלמיים,  מוסדות התורה הוותיקים ביותר בארץ  הקודש, היו רגילים יהודי העיר לומר:  לכאן נכנסים ב'טלית קטן' (במלאות שלוש  שנים), ויוצאים ב'טלית גדול' (לאחר מאה  ועשרים)...

אכן, 'עץ חיים' ליווה את תושבי ירושלים  דאז משחר נעוריהם ועד אחריתם. את  צעדיהם הראשונים החלו ילדי העיר  בתלמוד התורה, וגם לאחר נישואיהם הם  נותרו ללמוד בישיבה, עד זקנה ושיבה.  רבבות תלמידים יצאו מ'עץ חיים' במרוצת  הדורות, בהם גדולי עולם, בכירי הפוסקים  וגדולי האדמו"רים.

בחודש זה, לפני יותר ממאה ושבעים  שנה, בי"ח בסיוון תר"א, הוקמו מוסדות  'עץ חיים' על ידי רבה של ירושלים, מרן  הגאון רבי שמואל סלנט זצ"ל. ברב שיח  מיוחד ומאלף שקיימנו עם האחים הרה"ג  רבי צבי אריה טוקצינסקי שליט"א העומד  בראשות מוסדות 'עץ חיים' והרב רבי  יוסף טוקצינסקי שליט"א חבר הנהלת  המוסדות, הצטיירה תמונה מופלאה של  מוסדות שיסודם בהררי קודש, ואשר ליוו  ופיארו את עיר הקודש ירושלים לדורותיה,  עד עצם היום הזה.

הראיון התקיים בין כתלי תלמוד התורה  'עץ חיים', השוכן באורח זמני בבניין מוסדות  'זוויעהל' ברחוב שמואל הנביא בירושלים.  הרבנים טוקצינסקי הם בניו של הגאון  רבי ניסן אהרן זצ"ל, שנפטר לפני כשנתיים.  הגרנ"א היה בנו של הגאון רבי יחיאל מיכל  טוקצינסקי זצ"ל, אשר היה נשוי לנכדתו  של הגאון רבי שמואל סלנט זצ"ל, רבה של  ירושלים. הגר"ש היה זה שמינה את נכדו  לשמש כראש ומנהל הישיבה ומוסדות 'עץ  מהפך בירושלים שלפני 170 שנה: תלמוד תורה לילדים הוקם על  ידי הגר"ש סלנט זצ"ל סיפורים אותנטיים מכלי ראשון על 'עץ  חיים', מוסדות התורה הוותיקים ביותר בארץ הקודש, מפי מנהלי  המוסדות הרבנים טוקצינסקי, נכדיו של המנהל הראשון הגאון  רבי יחיאל מיכל טוקצינסקי זצ"ל עץ שפירותיו מתוקים לראשונה:  לת"ת הולכים ילדים  היוזמה, ההקמה, ההשקעה בחינוך, גיוס התרומות, המעבר אל מחוץ לחומות, הפירות המתוקים חיים'. הרבנים טוקצינסקי מעשירים את  השיחה בזיכרונות האצורים עמם במשך  שנות דור, חלקם מאשר שמעו מפי זקנם  ואביהם, לצד עובדות ואנקדוטות שאותן  חוו בעצמם.

לא רק לבעלי יכולת מה היה הרקע להקמת תלמוד התורה  הראשון בארץ?  תלמוד התורה וישיבת 'עץ חיים' נוסדו  בקיץ שנת תר"א, כאמור, בידי הגר"ש  סלנט, ברובע היהודי בעיר העתיקה. באותה  עת לא היו בארץ תלמודי תורה כלל.  הסיטואציה הייתה אז, שמספר אבות היו  שוכרים מלמד שילמד את ילדיהם. הילדים  היו לומדים בצוותא באחד מחדרי הבית, או  בביתו של המלמד, ללא חלוקה לרמות. היה  זה לימוד קבוצתי, שבו ילדים בעלי יכולות  שונות ובגילאים שונים לומדים בכפיפה  אחת. כמובן, מי שהתברך באמצעים, יכול  היה להרשות לעצמו לקחת מלמד מוצלח  ומעולה. מי שלא הייתה הפרוטה מצויה  בכיסו, נאלץ להסתפק במלמד פשוט.  כך נוצר פער משמעותי בין רמת הידע  של הילדים, רק בגלל מצבם הכספי של  הוריהם...

הגר"ש סלנט החליט כי אסור לאפשר למצב כזה להתרחש, וכי יש לקבץ את כל  התלמידים תחת קורת גג אחת, ולתת להם  חינוך ולימודים שווים. כמי שהיה אחראי  על המצב בירושלים, שהיה ה"אבא" של  העיר, החליט הגר"ש שחייבים לפעול למען  חינוך הילדים, כפי שהוא התבטא: "גם אם  יצאו מהם חייטים וסנדלרים, לפחות שידעו  גם ללמוד כהלכה"...  הרעיון החדשני המרכזי, שעמד בבסיס  אמנת 'עץ חיים', היה הקמת מסלול  לימודים המתחיל מגיל צעיר ומסתיים  לאחר הנישואין, מסלול הבנוי ממסגרות  תלמידים בעלי יכולות שוות, הלומדים  יחדיו. הדבר היווה חידוש מהפכני, לעומת  השיטה שהייתה קיימת עד אז בירושלים.

מיד עם ההכרזה על הקמת הת"ת, התקבצו  כולם ללמוד במבנה אחד, כנהוג בימינו?  לא. תחילה פוזרו כיתות הלימוד בין  מבנים שונים ברחבי העיר העתיקה. רק  בשנת תרי"ז רוכזו התלמידים בקבוצת  מבנים, שהיו סמוכים לחצר בית הכנסת  ה'חורבה', יחד עם בית הדין של ירושלים.  לתלמוד התורה ניתן השם 'ישיבת עץ חיים'.

שיטת הלימוד הייתה מבוססת על זו  של מרן הגר"ח מוולוז'ין זצ"ל, שאותה  קיבל ממרן הגר"א זצ"ל - להשקיע היטב  בלימוד החומש, ולאחר מכן לעבור מיד  ללימוד הגמרא. בימינו, יש המשקיעים חלק  נכבד מהשנים בלימוד המשניות, אבל ב'עץ  חיים', עד היום, ממשיכים בדרך שהתווה  לנו הגר"ש סלנט.  לדאוג גם לקמח זמן קצר לאחר שהוקם הת"ת, הוקמה  גם הישיבה לבחורים. האם הגר"ש סלנט  מסר בה שיעורים? אכן, בתחילה מסר הגר"ש שיעורים  בישיבה שהוקמה. השתתפו באותם  שיעורים גם למדנים גדולים מקרב תושבי  השכונה. הם היו בטוחים שישמעו פלפולים  עצומים, אבל הופתעו לשמוע שיעור עממי  ופשוט. לאחר השיעור ניגשו אליו אותם  למדנים ושוחחו עמו בלימוד. הם ניסו  להעלות מספר נקודות וקושיות שבהן  התחבטו, ולהבנתם נותרו בלתי פתורות,  אבל הגר"ש לא התרגש מכך. הוא חזר ואמר  להם שוב ושוב את השיעור, עד שהם קלטו  כי הכול נהיר ובהיר. הגר"ש הצליח לפשט  את הסוגיה בצורה כזו, שכל ספקותיהם  נעלמו והתפוגגו.

מנין היו המשאבים להחזקת המוסדות? בשנת תר"ח, כאשר תלמוד התורה  והישיבה היו במצוקה כלכלית, לא שקט  הגר"ש סלנט עד שקם ונסע לווילנה, שם  גולל בפני ראשי הקהילה את מצבו הקשה  של המרכז החינוכי. הודות להשפעתו נוצרה  קרן מיוחדת, שמטרתה לבסס את קיום  הישיבה.  שמענו כי הגר"ש לא הסתפק רק  במגבית בליטא ורוסיה. הוא הגיע גם  ללונדון ולמנצ'סטר, והרחיק אפילו עד  פולין וגליציה, לשם גיוס הכספים למען עניי  ירושלים בכלל ומוסדות 'עץ חיים' בפרט.  מספרים, כי כשהגיע למעונו של הגה"ק  מרן בעל ה'חידושי הרי"ם' מגור זי"ע, שוחח  עמו בלימוד, והרבי התפעל מאוד מגאונותו.  מכיוון שהגר"ש הורגל להתפלל תפילת  ותיקין בכל יום, חיפש מנין כזה גם בעיירה  גור, אך לא מצא, משום מה. הוא החליט  להתפלל ביחידות, כדי לא לשנות ממנהגו.  מישהו שהבחין בו גילה את אוזנו של  הרבי, שהאברך שעמו נפגש אתמול נוהג לא  על פי ההלכה... אך ה'חידושי הרי"ם' לא  התייחס לדברים וקבע כי: "האברך הזה  יודע מה הוא עושה"...

כמו כן מסופר, כי הגיע בנדודיו גם לעיירה  בעלזא, שבה שימש אז כרב וכאדמו"ר  מרן הגה"ק ה'שר שלום' מבעלזא זי"ע.  ה'שר שלום' נודע בכך שריפא את החולים  שביקרו אצלו באמצעות כף ידו. הרבי היה  ממשש את האזור הנגוע, והחולי והכאב,  כמו המחלה, חלפו מיד.  באותה עת סבל הגר"ש מכאבים  בכתפו, אולי מחמת המאמץ שהיה כרוך  בנסיעה המפרכת הזו. כשביקר בקודש  פנימה, לא סיפר הגר"ש לרבי על מיחושיו  כלל. להפתעתו, קם הרבי ממקומו, העביר  את אצבעותיו הקדושות על גבי הכתף של  האורח הרם, וראה זה פלא, הכאב חלף כלא  היה.  דרמה בלב ים אחד האברכים מחסידי גור, שהיה  תלמיד חכם ולמדן מופלג, השתוקק לעלות  לארץ ישראל. הוא נכנס להגה"ק מרן בעל  ה'שפת אמת' זי"ע וקיבל ממנו את ברכת  הדרך. לפני הפרידה, הרבי, שהכיר היטב  את הגר"ש סלנט, ישב וערך אליו מכתב,  וביקש מהאברך למוסרו לגר"ש כאשר יגיע  לירושלים.

כאשר הפליג האברך עם משפחתו  באנייה, מישש הוא בכליו כדי לוודא  שהמעטפה עמו. הלה היה בטוח כי היא  מכילה חידושי תורה, והתאווה לעיין בהם.  הוא לא יכול היה לעמוד בפני יצר הסקרנות  ופתח את האיגרת. לתדהמתו, נכתב בה:  "אני שולח לך אברך תלמיד חכם, כדאי לך להכניסו לישיבה"'. האברך ההמום לא  חשב פעמיים, קרע את המכתב והטילו אל  הים, אל הנחשולים הגועשים.

רעייתו, שהבחינה במעשיו, השתוממה  ונבהלה: "למה עשית את זה?"  האברך הנחוש הסביר לה ללא ניד עפעף:  "אני מעוניין ללמוד בעצמי, ללא  התגנדרות. מכתב כזה עלול להביאני  חלילה וחס לכדי גאווה ולנפח את מעמדי  ואת ישותי, על שזכיתי שהרבי מצייד אותי  בהמלצה מידו. אינני חפץ להשתמש בכתר  התורה. זו לא התכלית שלי בלימוד".

כשהגיע האברך לירושלים, נכנס לגר"ש  סלנט כדי לקבל ברכת 'שלום עליכם', הציג  את עצמו, וביקש להיכנס ללמוד בישיבת  'עץ חיים'.  "פה צריך ללמוד, אם סתם מחפש  פרנסה אתה, אין מקומך כאן..." אמר לו  הגר"ש באופייניות טיפוסית. כנראה, מצבה  הכלכלי של 'עץ חיים' באותה תקופה היה  קשה, מה שלא אפשר לכל מי שהתדפק על  שעריה להתקבל.

"אני מבקש ללמוד בלבד, אין כוונתי  לשם ממון", חזר האברך על משאלתו.

בעודם משוחחים, נשמעה נקישה על  הדלת. בפתח עמד הדוור, ובידו מכתב מ...

פולין הרחוקה. השולח: ה'שפת אמת'  מהעיירה גור...

הגר"ש מיהר לפתוח את המכתב, ונאמר  בו כדלהלן:  "שלחתי מכתב עם האברך, אבל בטוחני  שפתח אותו, וכשראה את תוכנו החליט לא  להעבירו אליכם... לפיכך אני משגר מכתב  נוסף, להמליץ עליו כעל בן תורה אמתי  ולבקש מכם להכניסו לישיבה שלכם"...

עם קריאת השורות הספורות הללו, אורו  פניו של הגר"ש: "התקבלת. אבל בתנאי  אחד: עליך להגיע אליי לעתים תכופות, כדי  'לדבר בלימוד'"... האברך סבר וקיבל.

התורם העשיר נדהם ויש המשך מרגש לסיפור: כעבור זמן מה הגיע עשיר גדול מחו"ל  לעיר העתיקה, וביקש להתרשם מהמוסדות  ולתרום בעבורם סכום כסף נכבד. הסבא,  רבי מיכל, נטלו עמו וערך לו סיור מקיף  בין כל אגפי המוסדות, הת"ת והישיבה  וכדומה. לקראת תום הסיור הציע רבי מיכל  לעשיר להגיע למעונו של זקנו, הגר"ש סלנט,  ולחתום כאן את סיורו.  הנדבן, יחד עם רבי מיכל, הגיעו לבית  הגר"ש והתקבלו כמובן בסבר פנים יפות  ובלבביות רבה. לפתע, נכנס לבית הגר"ש  מיודענו האברך. הוא נכנס בלא להקיש  על הדלת, נאמן להבטחתו להגיע מדי פעם  לשוחח בלימוד. כאשר הבחין בו הגר"ש,  נטש את אורחו הדגול, רץ לעבר האברך  ופתח עמו בשיחה תורנית.

העשיר נפגע עד עמקי נשמתו. הוא הגיע  לתרום כסף, והנה הוא זוכה ליחס משפיל  שכזה? הוא הסמיק מזעם והחליט לעזוב  את הבית.  רבי מיכל היה שרוי במבוכה רבה. הוא  חשש מטרפוד כל הביקור, שבו השקיע  יגיעה ויזע. אבל הוא לא ויתר מהר כל כך,  ולא נתן לכל עמלו ללכת לטמיון.  "בוא נצא לעת ערב לסיור נוסף ברחבי  העיר העתיקה", הציע לעשיר הכעוס.  איכשהו הצליח לפלס מסילה ללבו, והלה  נעתר לבקשה.

בעודם פוסעים מעדנות בסמטאות העיר  העתיקה, עברו ליד דירה ששכנה בירכתי  המבנה. היה זה מין מרתף, שרק מחצית  מחלונותיו הציצו לרחוב, בעוד המחצית  האחרת הייתה שקועה באדמה. זה היה  ביתו של האברך שלנו, שהיה חי בצמצום  ובדוחק רב...  רבי מיכל הציע לגביר שלצדו לגחון מעט  לעבר אשנבי הבית ולהביט פנימה. המראה  שבו נתקל גרם לו להתחלחל: הוא נוכח  כיצד האברך מושיב על ברכיו את הילד  הגדול, לומד עמו בחביבות ובנעימה, ואחר  לוקח פרוסת לחם, מושח אותה בשמן זית  ומגיש לו לאכול. אחריו הושיב את בנו השני  על ברכיו, וכמעשהו בראשון, כך נהג גם  באחיו. גם תורם של הבן השלישי והרביעי  הגיע, אבל הם כבר לא זכו בפרוסה שלמה,  אלא במחצית הפרוסה, משוחה בשמן זית.

לאחר הארוחה הדלה השכיב האב את  ילדיו הרכים על הארץ לשנת הלילה שלהם,  ואז שב למקומו ולגמרתו והוסיף לשקוד על  תלמודו לאורו הקלוש של הנר.

העשיר פרץ בבכי נסער ופלט: "אני לא  רוצה יותר לראות כלום. די לי בכך... עכשיו  אני מבין למה עזב הגר"ש סלנט את השיחה  אתי ברגע שבו נכנס האברך הצדיק הזה..."  למותר לציין כי התרומה שתכנן להרים  הוכפלה באותו מעמד.  מלכים ושרים בתוך... כוך השמועה מספרת כי גם ביתו של הגר"ש  סלנט שימש בשלב מסוים את 'עץ חיים'.

הגר"ש היה מסתפק תמיד במועט  שבמועט. הוא היה דר בתוך גומחה קטנה  בחצר ה'חורבה', ובה קיבל מלכים ושרים,  רבנים ואישי ציבור שבאו להקביל את  פניו...

כאשר הגיע פעם נדיב תושב חו"ל לביקור  בעיר העתיקה, וראה את מעונו של הגר"ש,  הוא נסער מאוד, וביקש לבנות בעבורו בית  חדש. אבל הגר"ש דחה את ההצעה בתוקף.  "טוב לי פה. מי שמחפש אותי יסתפק בכוך  שלי"... כאשר המשיך הלה להפציר ולא  הרפה, נעתר הגר"ש לבסוף. הוא הסכים כי  ייבנה בעבורו חדר מגורים מרווח, אך התנה  זאת בכך שהגומחה הננטשת תשמש את  תלמוד התורה, "ולאחר פטירתי, גם החדר  החדש ישמש את תלמוד התורה של 'עץ  חיים'". הגביר נענה, ונפנה בזריזות לעשות  כמצוותו.

על הקשר שבין 'עץ חיים' ל'חורבת  רבי יהודה החסיד', או בשמה המקוצר  'החורבה', שבסמוך לה התגורר הגר"ש,  מסופר, כי לקראת סיום בניית 'החורבה',  נוצר מחסור בכוח אדם.  באותה תקופה עלה החשש כי הטורקים  ששלטו בארץ, ולא ראו בעין יפה את הבנייה,  ינסו להערים קשיים על סיום המלאכה  מטעמים שונים. בשל כך ביקשו היזמים  לגייס כוח אדם נוסף למלאכת הבנייה, כדי  להגביר את הקצב. הם שקלו לבקש זאת  מתלמידי 'עץ חיים', אך חששו מפני הנאמר  בגמרא כי "אין מבטלים תלמוד תורה  אפילו לבניין בית המקדש", ולשם כך נועצו  ברבם הגר"ש.  "מתיר אני את הדבר", קבע הגר"ש,  ונימק: "יש בבניין החורבה משום קירוב  הגאולה. כל יום שחולף ועדיין לא נגאלנו,  הוא בבחינת פיקוח נפש, וכאשר בפיקוח  נפש הדברים אמורים, הרי ודאי מותר  לשבץ תלמידים למלאכה".

לאחר פטירתו של הגר"ש שימש ביתו,  בהתאם לצוואתו, במשך שנים ארוכות,  כחדר לימוד בעבור ישיבת 'עץ חיים'  הסמוכה. כך גם ארון הספרים, שהותיר  הגר"ש לשימוש רבני הישיבה. הגר"ש כתב  בצוואתו:  "את הספרים שבארגז האדום, לתת  לנכדי הבחור נתן נטע סלנט, ואת אלו  שבארגז הירוק אני נותן במתנה לישיבת  'עץ חיים' בחצר ריה"ח (רבי יהודה החסיד)  זצ"ל, וישמרו בהארגזים שבביתי המיוחדים  לספרים. ותלמיד חכם שירצה ללמוד בהם  ילמד בבית הזה דווקא ולא יוציאם החוצה,  ואחר הלימוד יחזירם למקומם".  הבטחתו של ה'חזון איש' גם אביכם המשיך, מן הסתם, במסורת של  גיוס כספים לצורך המוסד.  כשביקש אבינו לצאת לחו"ל למסע מגבית בעבור 'עץ חיים', בשנת תש"י, היה  סבינו הגאון רבי מיכל חולה. אבא היה בנו  יחידו, והוא חשש להשאיר את אביו במצב  כזה. הוא נועץ בסבא, ואמר לו כי הוא שוקל  לנסוע לבני ברק, כדי להיוועץ במרן ה'חזון  איש' זצ"ל אם לצאת למסע. אבל הסבא  ניסה להניא אותו מכך.  "למה?" שאל אבא, "ממה אתה חושש?" הגיב הסבא: "ומה תעשה אם יורה לך  ה'חזון איש' לא לנסוע?"  "אז לא אסע", ענה אבא.  "אם כך, אם אתה מקבל על עצמך לציית  לכל פקודה של ה'חזון איש', אתה רשאי  לצאת אליו", אמר הסבא.

הגיע אבינו ל'חזון איש', שטח בפניו את  שאלתו, והוא פסק כי אבא חייב לצאת  לצורך זה לחו"ל. ה'חזון איש' אף הבטיח  לאבא כי הוא יצליח במסעו, וכי יזכה לשוב  לארץ ולמצוא את אביו בחיים... שזה בעצם  היה החשש המרכזי.

רק מי שהוא "מלאך" יכול להתחייב  כך... אומרים הרבנים, ומוסיפים: אבא  נסע, שהה שם חצי שנה, וכשחזר, אכן מצא  את אביו במיטבו. סבא המשיך לחיות עוד  חמש שנים לאחר אותה נסיעה...

צריך גם מעיל, נעליים...

האם הגר"ש סלנט היה מעורב גם בענייני  הת"ת השוטפים? על אף טרדותיו המרובות בבעיות הכלל  והפרט, היה הגר"ש דואג לכל ענייני 'עץ  חיים'. הוא נשא את המוסדות על לבו ממש.  הגר"ש היה נוהג לבקר בחדרי הלימודים  מדי יום כמעט, כדי לעמוד בעצמו על מצב  התקדמותם של התלמידים, וגם היה בוחן  את ידיעותיהם. הוא נהג אף לנבור בשקיות  האוכל שהילדים היו מביאים, וכשראה  שהשקית דלה וריקנית, היה משחיל לתוכה  דבר מאכל או פרוטות מספר, מבלי שהילד  ידע או ירגיש בכך. כשראה שילד מתהלך  במעיל קרוע או נעליים מטולאות, היה שולח  אותו מיד אל החייט או הסנדלר, שיתפור  לו על חשבונו בגדים חדשים או נעליים  חדשות. הגר"ש היה האבא של הילדים ושל  המבוגרים, רוחו הגדולה הייתה חופפת על  הכול.

יש לכם אינדיקציה לכמות התלמידים  שהוציאו מוסדות 'עץ חיים' מקרבם? במשך שנות קיומם, הוציאו מוסדות  'עץ חיים' אלפי תלמידים. מהם כאלה  המשמשים כיום בקהילות ישראל כרבנים,  דיינים וכדומה, ומהם העוסקים בתחומי  המסחר השונים, אבל נוהגים להתפאר  תמיד כי 'היו פעם בני ישיבת עץ חיים'.  לפני זמן מה נוסד 'חבר תלמידי עץ  חיים', והוא מונה אלפי חברים, ביניהם  כאלה הממלאים תפקידים נכבדים ביותר  בציבור. מעניין לציין כי אף אלו מבין  הבוגרים, שהתרחקו במשך הזמן מאורח  החיים של היישוב הישן, מזכירים בחיבה  ואהבה עמוקה את אותם ימים, שבהם  חבשו את ספסלי הישיבה.

מושג חדש: הסעה לת"ת מתי עברו מוסדות 'עץ חיים' לתוך העיר  החדשה? בשנת תרס"ח יזם הסבא רבי מיכל  את רכישת הקרקע ליד רחוב יפו, להקמת  סניף של הישיבה. עם הקמת בנייני הישיבה  במרכז העיר הוקם במקום גם כולל,  ששימש בעיקר את בוגרי הישיבה. אגב,  הסבא היה הראשון שהכניס את מושג  ה'הסעות' לתלמוד התורה. מישהו תרם  רכב ישן, שבו נדחסו בכל בוקר עשרות  ילדים, בדרכם לת"ת. באותה תקופה לא  היו רכבים מצויים כל כך בירושלים, הדבר  היה אז חידוש מרענן ומפתיע.

כמאה שנים היינו שם, ברחוב יפו,  עד שלאחרונה הפך מרכז העיר למוקד  סחר ובילוי, כידוע לכולנו. פנינו לגדולי  ישראל, ובהם מרנן הגרי"ש אלישיב,  הגרמ"י ליפקוביץ זצ"ל, ולהבחל"ח  הגראי"ל שטיינמן שליט"א, וכולם אמרו  לנו שחייבים לעזוב את המקום, מחמת  המפגעים הרוחניים ששוררים בו.  מכרנו את השטח ליזמים פרטיים, הם  מתכוננים להקים שם פרויקט נדלנ"י של  מגורים ומסחר. בכסף שקיבלנו רכשנו את  המתחם ברחוב ישעיהו, שבו שוהה כעת  תלמוד התורה של רוז'ין, ובעבר שכן בו בית  הספר 'לעמל'. בית ספר זה היה הראשון  בירושלים, בשעתו, שפרץ את הגדרות  והכניס לימודים כלליים אל שעריו, בניגוד  לדעת גדולי ישראל...  לקראת הרכישה קיבלנו את ברכתו של  מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א. הוא הציע  לנו לסייד מחדש את הכתלים, כדי שיהא זה  בבחינת "פנים חדשות שבאו לכאן". כאשר  ביקרנו במעונו של ראש ישיבת בריסק,  מרן הגאון רבי דוד סולובייצ'יק שליט"א,  התבטא בפנינו: "דעו לכם, כי 'עץ חיים הינו  קודש קודשים', וכל צעד שאתם נוקטים  צריך להיגזר מהמחשבה הזו".  לקראת אלול תשע"ה אנו צפויים לעבור  למשכננו החדש, בעזרת ה', ולתקן בס"ד את  אשר עיוותו מנהלי בית הספר 'לעמל' ששכן  בו, ותחת החינוך הזר שהוענק שם, נמשיך  לשמר את המסורת המפוארת של דרך  ישראל סבא, עד ביאת הגואל. 


להורדת המאמר לחץ כאן